lørdag 29. august 2009

Første uka ferdig!

Litt deilig egentlig! Skolen har begynt å bli mye bedre. Lettere å snakke med folk osv. Og folk jeg møter i gangen sier bare "Hi, Aleksander!" og vinker sånn helt uten videre. Jeg vet ikke hvem de er, så jeg bare sier hei tilbake. Jeg har funnet ut at jeg er elendig på å huske engelske navn. Forresten så er skolen inngjerda som et fengsel! For å komme inn, må du ha et eller annet bevis for at du går på skolen.

Faga mine:
  • Spansk 1; nokså lette timer med det helt grunnleggende. Spansk med engelskt tonefall er morsomt å høre på! Spansklæreren, frøken Ring, er veldig flink. Men jeg skjønner ho har vansker med å forklare kjønn, verbformer osv. til engelsktalende folk.
  • Hebraisk 1; til nå har vi bare holdt på med alfabetet, så ikke så vanskelig ennå. Vet ikke hvor vanskelig det vil bli etterhvert, men vi får vel se! Læreren, herr Arad, er i alle fall veldig ungdommelig og hater lekser!
  • Engelsk 3; sommerlesinga var "Ceremony", og jeg har nettopp funnet ut at ingen likte den boka! Sjøl ikke læreren... Uansett, engelsk er utrulig nok en av de mest interessante faga jeg har, fordi vi snakker av en eller annen grunn mye om folks oppfatning. Litt som sammfunnsfag hjemme. Frøken Rath er en veldig morsom lærer, som en nesten skulle tru var lærerstudent, fordi ho er veldig lik oss i timen.
  • Geometri; vet ikke så mye om dette ennå, for jeg har bare vært i en time. Og det var en prøve for å se hvor mye vi kunne fra før av om algebra... gikk ikke så bra på grunn av alle de forskjellige nye begrepa som brukes i engelsk. Dessuten har ikke vi hatt et helt år med ren algebra i Norge, som de har hatt her. Herr Alger vet jeg derfor ikke noe om ennå.
  • Jødedomslære; trulig det vanskeligste faget jeg har. Tekstboka er VELDIG tunglest! Vi lærer om alt som har med jødedommen å gjøre. Det vil si at vi for øyeblikket lærer om Gamle Testamentet. Til mandagen må jeg kunne navnet på alle mosebøkene på engelsk og hebraisk... :P I tillegg til alle underbøkene av den muntlige delen av toraen, den hebraiske Bibelen eller noe... skjønner ikke helt! Herr Vernon er helt ny ved skolen, men han er veldig grei.
  • Amerikansk historie; er også veldig vanskelig fordi tekstboka her også er tunglest. Men herr Epps er også veldig forståelsesfull, så sjøl om jeg ikke kunne svare på spørsmålet på prøva i går, skal det gå bra :P
  • Kulissbygging; vi bygger kulisser og holder på med lys og lyd i forhold til oppsetningene! Veldig moro så langt egentlig, så jeg ser fram til det. Kjenner ikke så godt til herr Harbour ennå.
Hvert fag er tre timer i uka. En skoletime er seksti minutter.


Tok bildet etter at skolen var slutt, så det er ikke mange folk i gangen. Legg merke til de skapa det er pynta på. Heiagjengen fester på alt mulig snålt på skapa til slåssballspellarane!


Videregående-bygget sett mot tiltaksbygget hvor teateret, kantina og gymsalen er.


Rett utafor døra sett mot hovedveien. Vi har en slags park mellom bygga. Helt til venstre i bildet, kan du så vidt se ungdomsskolebygget.


Rett utafor døra sett mot tiltaksbygget igjen. Brakkene til høyre er midlertidige til ungdomsskolen er ferdig utbygd. (Alle bildene kan forstørres ved å trykke på dem!)

I går kom det en brå storm helt uten videre idet jeg filma huset, så dere får se det etterhvert! Må bare dra et sted og få tak i en kabel for å føre over... glømte nemlig den ledningen hjemme. Jeg står altså i gårdsplassen og filmer litt åssen det ser ut rundt omkring her. Det begynner å regne, så jeg går inn under taket ved inngangsdøra. Brått så blåser det opp og det begynner å hølje! Du ser vindkasta i regnet fordi det var så ille! Så mens jeg står og filmer kommer det en hvirvelvind! Ja, en HVIRVELVIND! Jeg har det på kameraet! Det vil da ikke si en hvirvelstorm (tornado), men en hvirvelvind, for grenene slenges fram og tilbake, og vinden kan ses mye tidligere på grunn av regnet. Attpåtil flyr rampa som står uti gården avgårde! Og den er om lag to meter lang og en meter vid. John sa at i løpet av de seks åra den har stått der, har den aldri blåst avgårde før, så det sier litt. Jeg sto forresten og filma opp i lufta idet det lyna. Jeg fikk det med på film, og to sekunder etter lynet, kunne du høre braket så høyt at du ser jeg rister når jeg filmer. Ble så overraska!

Fra det ene til det andre, jeg har fått tre roller i musikalen. Sikkert ikke store, men det er da noe =) Husker ikke alle, for sto ikke der lenge, men lege var i alle fall en av dem.

Akkurat nå er Robyn i et lite selskap en times tid, før vi drar på et par museum. Et teknisk museum og et sommerfuglmuseum! Skjønte ikke helt hva de mente med et sommerfuglmuseum, men det er visst mer et stort drivhus eller noe der sommefuglene flyr runt og setter seg på deg osv :P Synd ikke kameraet mitt kan ta flere enn 14 bilder av gangen, for det betyr at det ikke blir mange bildene... Uansett, er det for fuktig til å filme. Det dogger til med en gang.

Og her er rommet mitt / rommet til Connor; vi er begge ganske like på den måten at ting som kommer inn på rommet, aldri kommer ut igjen. Så han har ting fra barneskolen fortsatt hengende på veggen (hadde jeg ikke bytta rom en eller gang hjemme, hadde det nok fortsatt vært alt mulig rart hos meg også). Dette er riktig nok bare ett bilde vendt mot senga. Har også eget bad og eget lite rom til tøy.


Svampebob!


~ Aleksander

2 kommentarer:

  1. Halla Alek! Fett å se at du har det bra i USA! Kjøp deg et større minnekort til kameraet ditt da vett! Håper du ikke blir altfor mye begravet i lekser!

    - Jørn

    SvarSlett
  2. Ja, det var drtitrått!
    Og nei, lærer ikke Hawaiisk, men har lært meg et par ord ;)

    SvarSlett